4.0  Mijn klant

Iedereen

Ik kom nog wel eens (aankomende) therapeuten tegen die op de vraag wie ze als klant willen hebben als antwoord geven: “Ik wil er voor iedereen zijn. Iedereen mag mijn klant zijn”. Heel begrijpelijk dat je geen klanten wilt mislopen, maar is dit de beste strategie? Als iedereen belangrijk is, is eigenlijk niemand echt belangrijk.

Eén keuze heb je al gemaakt in de opmars naar een succesvolle onderneming. Je hebt een product of dienst gekozen die bij je past. Je durfde te kiezen en je wilde niet alles kunnen bieden voor iedereen. Focus aanbrengen maakt je uniek.

Het blijkt in de praktijk ook goed te werken als je laat zien dat jij deskundigheid hebt waar een bepaalde groep mensen (dus een doelgroep) behoefte aan heeft. Het is deze groep mensen die zich daarom juist bij jou heel erg thuis en begrepen voelen.

Tip

Breng eens per jaar je klanten nauwkeurig in beeld en zoek uit of ze nog bij je passen. Durf je klanten vragen te stellen. Mijn ervaring is dat de meeste klanten heel bereidwillig zijn jou te helpen. Waar lopen ze tegenaan, wat kan er beter? Wat maakt hen blij? Ook een feedbackformulier voor tips en tops (wat gaat heel goed en wat zou een tip kunnen zijn) aan het einde van een reeks bezoeken, kan jou deze informatie geven.

Klanten passen bij jou

Er wordt vaak gedacht dat door voor een bepaalde groep te kiezen je mensen buitensluit. Maar je kunt en hoeft ook niet voor iedereen er te zijn. Klanten passen bij jou en bepaalde klanten passen zelfs nog beter bij jou. Net als met vrienden. Niet iedereen kan jouw vriend zijn en zo kan ook niet iedereen jouw klant zijn.

Jouw affiniteit is bij de een ook groter dan bij de ander. Is het door de klik of de aansluiting of doordat jij je bij die groep meer op je gemak voelt, maar het is vaak wel bij deze groep dat je meer resultaten boekt. Dit effect kun je versterken door je te realiseren welke groep mensen dit is en juist hier je communicatie meer op af te stemmen. Wat goed gaat, gaat dan nog beter.

De uitzondering: Ben je echt alleen maar gericht op één speciale doelgroep, alleen dan is het logisch dat jij je in al je communicatieuitingen ook alleen maar richt op die speciale groep. Dit zie je nog wel eens als een therapeut alleen met bijvoorbeeld vrouwen wil werken, of alleen zich richt op hoogbegaafde kinderen. In de meeste gevallen speelt niet zo’n extreme situatie.

Het blijkt in de praktijk dat iedereen toch die klanten krijgt die bij je past. Iedereen heeft zo zijn eigen (soort) klanten. Klikt het niet dan blijven ze ook ‘niet hangen’. Als jij je kunt richten op die klanten die bij jou heel goed passen, kun je succesvoller  zijn dan iemand die zich op iedereen richt. Als alles belangrijk lijkt, is niets nog belangrijk.
Zie ook het hoofdstuk 6  Mijn boodschap – Kenmerken.

Ook hier is het is de kunst dus om te focussen.

Om je focus goed te krijgen op je (toekomstige) klantenkring, is het goed je af te vragen: Wie wil ik nou het liefst als klant, als cliënt? Net zo goed als het belangrijk is dat je jezelf kent, zo is het ook belangrijk dat jij je cliënt kent. Bij Klantenprofiel lees je hier meer over.

Indien je een praktijk wilt starten, vraag jezelf af:

  • Wil ik mannen of vrouwen, kinderen? Of toch allemaal als cliënt?
  • Wil ik jong, oud, baby’s of bejaarden als cliënt?
  • Heb ik affiniteit met bepaalde periodes in het leven?
  • Heb ik affiniteit met bepaalde ziektes of verstoringen?
  • Vind ik het juist interessant om fysieke klachten te verhelpen, of juist mentaal-emotionele klachten. Of van alles een beetje?
  • Kan ik met iedereen overweg? Met verlegen mensen, dominante mensen, mensen met een verstandelijke beperking, met een lichamelijke handicap?
  • Heb ik ervaringen opgedaan of studies gevolgd die waardevol voor mijn klanten kunnen zijn? En welke klanten zijn dat?
  • Weet je nog meer vragen waar je hart ligt?

Ga verder met 4.1 Klantenprofiel. Klik erop als je zover bent.