Strategie = je weg bepalen

Ofwel: je keuzes bepalen uit alternatieven om je doelen te bereiken

B2.2  Communicatiestrategie

Het belang van een communicatiestrategie

Wat is het belang van een communicatiestrategie? Is het zinnig een strategie te volgen? Of werkt dat heel beperkend? Wat is strategisch denken? Zo’n kop roept blijkbaar veel vragen op. Het klinkt wat militaristisch in sommige oren. Toch is het iets wat we allemaal wel onbewust doen. Wil je een kamer schilderen, dan denken we eerst over de inrichting na, bepalen de kleur die past bij de inrichting en bij ons, gaan naar de winkel, kopen die pot verf en klimmen op de ladder om het te gaan schilderen. Sommigen doen het iets anders, die laten denken, kopen en schilderen en houden zelf het overzicht en de controle. En dat is ook een manier, alleen zijn zij weer iets meer geld kwijt. Je ziet, we doen het eigenlijk allemaal wel.

Ook om een onderneming te beginnen, een praktijk te starten of wat ook, je hebt klanten nodig om de boel succesvol te maken. In een soort stappenplan kun jij je zelf systematisch een aantal vragen stellen om hier inzicht in te krijgen en om uiteindelijk bij je klant te komen.

Er zijn twee communicatiestrategieën die hier interessant kunnen zijn. De eerste komt uit het bedrijfsleven en de marketing, de ander is meer geënt op meer spirituele inzichten maar heeft toch wel de nodige overlap met de eerste. Er komen een aantal interessante zaken ook naar voren die bij de eerste ontbreken.

In hoofdstuk B2.3 Hoe bereik ik mijn klant gaan we dit toepassen op bijvoorbeeld een praktijk via een casus. In hoofdstuk A3.1 Hoe bereik ik mijn doel is de andere meer spirituele strategie al uitgelegd.

Synthese

Je kunt ook met een beetje creativiteit deze twee strategieën in elkaar schuiven. Zo veel zijn ze niet verschillend. Wel kunnen ze elkaar mooi aanvullen. Wat de marketingstrategie uit B2.3 mist qua gevoel heeft de tweede strategie uit A3.1 dit juist wel. En in een bepaald opzicht is de strategie uit B2.3  weer zakelijker en directer dan die uit A3.1. Dat je ook over je boodschap na kunt denken en voor wíe die is, is een sterk punt van B2.3 en hiermee aanvullend op A3.1.
Bestudeer de beide strategieën en kijk hoe jij ze met elkaar kunt verbinden.

Nu gaan we verder met B2.3 Hoe bereik ik mijn klant?. Klik erop als je zover bent.