B3.0  De boodschap

Alles is een boodschap

Waar we ook zijn, we worden continu geconfronteerd met boodschappen van een ander. In de media, in de winkel, op internet, waar je ook bent, je komt voortdurend de boodschap van de ander tegen.

Als jij zo meteen met je onderneming start, wil jij ook graag je boodschap kwijt. Maar je gaat je folder niet zomaar in alle brievenbussen van je woonplaats stoppen. Je wilt dat je boodschap graag bij die mensen komt, die misschien wat hebben aan jouw boodschap en daar op willen reageren.

Wat wil je eigenlijk zeggen?

Alles wat je tegenkomt, kun je zien als een boodschap. Maar… jij kunt niet alles kwijt in 1 boodschap! Vraag jezelf voortdurend af ‘wat wil ik eigenlijk zeggen?’, ‘wat wil ik dat overkomt en blijft hangen?’. Of je nu voor een krantenartikel schrijft of voor je homepage op je website, je boodschap moet je altijd helder hebben. Geen gezwam in de ruimte.

In het onderstaande krantenartikel in de Volkskrant heeft de directeur van Natuurmonumenten ook een boodschap. Wat valt je op aan die boodschap? Klik hier voor het antwoord.

Een goede boodschap

Een goede boodschap heb je niet zomaar. In dit hoofdstuk ontdek je waar je allemaal op kunt letten om een goede boodschap te maken. We staan stil bij voor wie je de boodschap maakt en de criteria waaraan een boodschap moet voldoen.

We hebben al gezien bij B2.3, De markt over ‘Hoe bereik ik mijn klant’, dat de boodschap een belangrijk onderdeel is van de communicatiestrategie om de klant te bereiken. Daarom is de doelgroep zo heel belangrijk bij de boodschap.

De gouden zin

Bij presentaties komt de term ‘de gouden zin’ nog wel eens voorbij. Dat is de korte, bondige boodschap die de kern van een presentatie bevat. Deze zin wordt elke keer weer opnieuw herhaald waardoor hij bij de luisteraar blijft hangen en dat willen we bij onze boodschap ook. De gouden zin en de boodschap hebben veel overeenkomsten met elkaar.

Nu gaan we verder met B3.1 Herkenbaarheid. Klik erop als je zover bent.