3.1  Hoe bereik ik mijn doel?

Spiritueel stappenplan

1.  Formuleer je doel positief

Voorbeeld: Je wilt heel graag een massagepraktijk starten.

2.  Formuleer je doel nu concreet en nauwkeurig. Je kunt het voelen. Je ziet een duidelijk beeld voor je.

Voorbeeld: Een zelfstandige praktijk, met een wachtruimte en een toilet. Een redelijk grote werkruimte met een massagebank en mogelijkheden om te schröpfen en andere technieken toe te passen. Het is licht, ruim en met veel hout. Je hebt wel een bureau maar je hebt ook een gezellig zitje waar je met de cliënt zit. Als je werkt en je hoeft geen gesprek te voeren, speelt er zacht rustgevende muziek. Het is er lekker warm en de geur van massageolie ruik je als je binnenkomt.

3.  Formuleer de context van je doel: waar, wanneer, met wie.

Voorbeeld: Je hebt in de grote stad bij je in de buurt een ruimte gehuurd, je doet het alleen maar je hebt wel 2 collega’s met wie je dingen kan bespreken en je wilt over een jaar, als je met de studie klaar bent, beginnen.

4.  Wat wil je niet? Keer het om en maak het positief.

Voorbeeld: Je wilt geen klanten die aan je trekken en die om de haverklap je bellen of je weer een mailtje sturen. Ook hele dominante types wil je niet, die niets willen aannemen en waar je erg onzeker van wordt. In plaats daarvan wil je mensen die heel positief oppakken wat je aangeeft, die enthousiast zijn over wat je doet en die juist daardoor hele mooie reacties of processen laten zien. Mensen die bereid zijn naar zichzelf te kijken en die er iets aan willen doen.

5.  Kan je het zèlf doen of realiseren?

Voorbeeld: Ik kan het zelf. Ik heb de kennis, de ervaring en ben over niet al te lange tijd klaar met de opleiding hiervoor. Alleen voor de eindstukken van de administratie wil ik graag iemand anders hebben. Misschien weten mijn collega’s nog iemand die gewend is de balans en winst- en verliesrekening op te maken. Voor de verbouwing en start heb ik een bescheiden kapitaaltje, maar doordat ik handig ben, kan ik de nodige klussen zelf aanpakken.

6.  Kies wat je ècht wilt. Is dit echt wat je wilt? Voel de positieve energie!

Voorbeeld: Yes! Dit is wat ik wil. Ik vind het heerlijk om zo met mensen bezig te zijn, betrokken en met passie!

7 .  Zet nu je fantasie in werking. Leef je in, helemaal in je visualisatie.

Voorbeeld

Ik kan het zo heerlijk zien. Kan er zowat in weg dromen. Ik zie mezelf in die praktijk, ik zie hoe ik mensen aan de telefoon te woord sta, hoe enthousiast ik ben en hoe mensen daar weer op reageren. Ze willen naar mij komen. Als ze binnenkomen is er gelijk een heel plezierig contact. Niet opdringerig, maar open en nieuwsgierig. Ik voel me betrokken maar kan de problemen ook goed naast me neerleggen op het moment dat de klant geen beroep meer op mij doet. Ik zie de klant oppakken wat ik aangeef, ik zie ‘m verbeteren. En aan het eind nemen we heel plezierig ook weer afscheid van elkaar. Hij weet mij te vinden als het nodig is…. En dit kun je natuurlijk nog veel uitgebreider visualiseren!

8.  Accepteer je angsten en twijfels. Focus je er niet op. Richt je op wat je wèl wilt.

Voorbeeld: Soms word je overvallen door je angst. “Oh, dit kan ik niet, hier ben ik helemaal niet geschikt voor. Ik zal het niet redden en niemand wil natuurlijk naar mij komen. Dit wordt een regelrechte ramp! Maar dìt wil ik zo niet denken. Nee, ik wil juist dat het gaat lukken. Ik bèn geschikt, dat weet ik. Ik moet alleen me het steeds weer herinneren. Ik vind het heerlijk om zo met mensen bezig te zijn.”

9.  Accepteer de situatie waar je nu in zit. Het is dat waar je zelf een aandeel in hebt gehad. (Ver)oordeel het niet. Het is wat er nu is. Word je bewust van jezelf en je eigen inbreng.

Voorbeeld

Misschien zit je wel net na een scheiding of in een situatie die je absoluut niet wilt. Het gegeven is dat die situatie er NU wel is. Al je weerstand en boosheid hierover kost je energie en tijd en dat gaat ten koste van de dingen die jij nu wèl wilt. Accepteren betekent niet het hoofd in de schoot leggen, dat jij je in je (nood)lot berust. Accepteren wil alleen maar zeggen dat jij je weerstand nu opgeeft en je hoofd weer vrij maakt voor positievere dingen. En accepteren lukt vaak beter als je begrijpt hoe jij jouw aandeel er in hebt gehad. Je hoeft het niet leuk te vinden, maar het is wel wat er is.

10.  Wees dankbaar voor de mogelijkheden die je nu hebt en krijgt, in het besef dat de mogelijkheden die je nu hebt, de mogelijkheden zijn die je nodig hebt.

Voorbeeld

In principe heb jij alles in huis, bewust èn onbewust. Jouw kennis, jouw ervaring en jouw vaardigheden maken het mogelijk om dat te gaan realiseren wat jij wilt. Het enige wat je hoeft, is vertrouwen te hebben. Vertrouwen in jezelf, vertrouwen in dat het goed komt. En dat kan alleen als jij je verbonden voelt met jezelf.

11.  Wees dankbaar voor de toekomstige realisatie van je doel, wetend dat je in wezen al gekregen hebt wat je wilt. Het is onderweg. Laat het los. Je vraagt en krijgt wat je nodig hebt.

Voorbeeld

Wat je nu hoeft te doen, is er open voor te gaan staan. Dan kan alles komen, dan kan alles gaan vloeien en komt de flow meer en meer. Krampachtig je doel nastreven werkt vertragend en gebeurt vanuit je wil. Het is nu niet meer aan je wil om iets te bereiken, dit mag nu komen uit je gevoel. Als een vloedstroom die langzaam op komt zetten maar ontegenzeglijk aanwezig is. Laat je overweldigen door dit gevoel!

Bron: Eric Schneider: Naar het hart van communicatie. Een mooi boek over NLP en spiritualiteit, een aanrader.

Nu gaan we verder met  3.2 Mindmap en visionboard.  Klik erop als je zover bent.