B2.6  Marktverkenning

Ons eigen kompas

Heel snel gaan we op onze eigen gevoelens af als we iets moeten invullen. Ons eigen kompas wijst ons de weg.
Bij het starten van een onderneming moet je duidelijk zicht krijgen voor wie je dat wilt doen. (Zie ook Hoe bereik ik mijn klant?) Of je nu een folder wilt schrijven of een website wilt inrichten, het is handig als je weet wat de toekomstige klant van je wil horen.
Het blijkt in de praktijk dat wat die klant wil horen behoorlijk kan afwijken van wat wij dènken dat die wil horen. Onze invulling zit ons soms behoorlijk in de weg.

Zo heb ik eens een website gezien van een homeopaat die er prachtige etsen van de grondlegger Hahnemann (ziet er uit als Beethoven, de componist en niet de Sint-Bernardhond uit de film) op had staan en allemaal teksten hoe wij chronische ziekten moesten bekijken en natuurlijk een opsomming voor welke klachten homeopathie zou kunnen helpen. Het had iets belerends en ouderwets terwijl ik miste wat ik kan verwachten als ik bij een homeopaat kom en hoe snel het kan werken bij mijn klachten.

Klantenonderzoek

Een klantenonderzoek kan duidelijkheid brengen over hoe wij bijvoorbeeld onze website moeten inrichten. Het kan heel verhelderend zijn om de wensen van je klanten te onderzoeken.
Ook bestaande klanten kun je vragen stellen. Zo wil ik altijd weten hoe mensen aan mijn gegevens zijn gekomen of wat de zoekroute op het internet is geweest voordat ze bij mij komen en waarom ik uitgekozen ben terwijl er nog 8 andere homeopaten in Zwolle rondlopen. Ook aan het einde van de therapie is een feedbackformulier heel leerzaam, ook om je zwakke plekken duidelijk te krijgen.

Klagende (potentiële) klanten zijn trouwens ook heel leerzaam. Zo vond iemand dat ik geen goede hulp bood omdat ik bij haar toch een intakegesprek wilde voeren terwijl zij vond dat ze die al op papier had van een andere therapeut. Ze wilde kosten besparen en wilde gelijk resultaat omdat het elders niet gelukt was en al veel geld kwijt was. Zij is dus geen klant geworden. Of ik spijt heb hierover? Wat denk je?

Lees ook: Een Gezonde Zaak, Hoofdstuk 4, Contacten – De patiënt p. 54-58 over het soort patiënten dat je kunt tegenkomen (E-book 2010).

Lees ook over marktonderzoek: Een Gezonde Zaak, Hoofdstuk 7, Het ondernemingsplan – Marketingaanpak en therapie p.95-100 (E-book 2010).

Concurrentieonderzoek

Zoals je klanten kunt onderzoeken, zo kun je ook collega’s en concurrenten onderzoeken. Een supermarkt doet dat ook, want die wil ook weten wat de concurrent verkoopt en waar deze zich in onderscheidt.
Een concurrentieonderzoek helpt je dus om er achter te komen waar jij je in onderscheid ten opzichte van je collega’s.
Zie hieronder een link voor een verduidelijking.

Lees voor meer informatie:

Opdrachten

Opdracht INTERVIEW

Opdracht MARKTONDERZOEK

Nu gaan we verder met B3.0 Mijn boodschap. Klik erop als je zover bent.