Mijn start

Ik vond het eigenlijk wel geruststellend om niet zo heel duidelijk te starten. Maar het was niet mijn bedoeling. Een openingsadvertentie in de lokale huis-aan-huisbladen had bekendheid moeten geven aan mijn start. Helaas, ik kon zelf mijn advertentie pas na 3x uitpluizen van de krant vinden. Ja, hij stond er echt. Alleen wel op de ener laatste pagina tussen 2 dikke autoadvertenties. En het leverde ook niet op waar ik op hoopte maar waar ik ook bang voor was: bekendheid en de honderden mensen die zich op mijn praktijk zouden storten. Later heb ik gemerkt dat het zo’n vaart nooit echt loopt. En zou dat nou wel gebeuren, zou ik dan ook met wachtlijsten kunnen werken? Toen ik naast natuurgeneeskunde en klassieke homeopathie ook met hypnotherapie ging werken, gebeurde dat inderdaad. Ik had opeens een wachtlijst waar ik nog maanden gebruik van heb kunnen maken, op een manier dat ik het aankon.

Eric Koedam

E1.1  De allereerste start

Misschien ben je al een tijdje bezig binnen je vriendenkring, misschien zie je er als een berg tegenop: JE ZULT OP EEN BEPAALD MOMENT JE DUIDELIJK MOETEN MANIFESTEREN ALS STARTER.

Over het algemeen wordt geadviseerd om op een duidelijke manier te starten. Het voordeel hiervan is, is dat je in je tarieven kunt laten zien dat je vanaf nu als professional werkt, mogelijk zelfs vanaf nu ook met een (gedeeltelijke) vergoeding van de zorgverzekeraar.

Een ander duidelijk voordeel is dat je laat zien: ik start NU. Een duidelijk teken voor je toekomstige klant, maar ook voor de Belastingdienst die precies weet waar hij nu mee te maken heeft. Je hebt je aangemeld bij de Kamer van Koophandel (verplicht voor therapeuten) en via deze aanmelding komt het ook bij de Belastingdienst binnen.

Start niet zoals ik in het begin gestart ben: heel stilletjes. Maak er werk van. Toen ik met mijn praktijk na vijf jaar ging verhuizen, heb ik het anders aangepakt. De wethouder die te maken had met het project wilde wil het startsein geven en hierdoor had ik gelijk meer nieuwswaarde voor de pers. Een fotograaf werd er op af gestuurd.

Laat dus van je horen dat je start. En hoe meer werk je er van maakt, hoe groter je het organiseert, hoe spetterender het wordt, hoe meer nieuwswaarde.

Dit is ook het moment dat jij je logo kunt presenteren, dat jij je drukwerk klaar hebt en dat je volledig aan de slag kan gaan. Verwacht niet dat er gelijk tientallen nieuwe klanten op je afkomen om een afspraak te maken. Meestal werkt het nog wel even door.

Start tegelijk ook met een aantal lezingen of cursussen? Ook hiermee maak jij je weer bekend en levert het free-publicity op.

Ga je nog een ludieke actie houden? Of iets voor een goed doel?

Opdracht

Maak een plan hoe jij wilt starten. Houd rekening met mankracht en budget. In het plan laat je duidelijk zien hoe de planning is (je tijdpad), wat moet wanneer en door wie gebeuren.

Schrijf een persbericht en ga na bij welke redacties jij je persbericht mogelijk kunt laten plaatsen. Dit is allemaal nog free-publicity.

Ga je ook nog een advertentie zetten? Ga je nog iets speciaals aanbieden? Zet dat dan in de advertentie.

Kun je de pers zo nieuwsgierig maken dat ze je willen interviewen?

Laat in je plan zien dat je weet wie je wilt benaderen (dus je doelgroep(en)) en hoe je dat gaat doen.

Mijn bekendheid

Mijn bekendheid in het begin heb ik echt gekregen doordat ik een cursus homeopathische eerste hulp gaf, gecombineerd met massage. Ik had de luxe dat de persberichten hier over altijd geplaatst werden, soms zelfs met foto. Dat leverde een aantal jaren wel 2 cursussen van 20 man elk op, in het najaar maar ook weer in het voorjaar. Er was redelijk veel belangstelling voor.
Voor de pauze kon ik de mensen mijn autoriteit laten zien wat klassieke homeopathie is en vooral wat het in acute situaties kan betekenen. Met actuele mini casussen waren zij vooraf al met het cursusboek aan het zoeken geweest hoe een homeopathische aanpak zou kunnen zijn, die we dan voor de pauze konden bespreken.
Na de pauze was er gelegenheid tot masseren. Ieder op zijn eigen stoel en niet te moeilijk doen. Toen kwamen de mensen los, het waren allemaal vrouwen en die vonden het heerlijk zo met elkaar bezig te kunnen zijn. Later kwamen er wel eens mannen ook op de cursus, maar in die tijd, ik ben gestart in 1984, waren mannen nog vrij ongewoon.
De massage was een gecombineerde aanpak. Het leren masseren van de nek, schouder en aanhechtingsplaatsen van de nekspieren, gecombineerd met het masseren van de voeten en in contact komen met de voetzoolreflexmassage. Zo serieus het was voor de pauze, zo gezellig was het na de pauze.

Eric Koedam

Ga verder met E1.2 En nu verder