5.1  Communicatie

Wat is communicatie?

Voordat we doorgaan met de markt en de klant, is het goed even stil te staan bij communicatie zelf. Wat is dat? Je hebt misschien wel gehoord van de zender — ontvanger en de ruis die er op kan treden bij communicatie. Maar heb je ook enig idee hoeveel communicatie bewust verloopt en onbewust? Hoe belangrijk is de inhoud? Denk er even over en klik hier voor het antwoord.

Vooronderstellingen

Een aantal vooronderstellingen over communicatie:

  • Het is niet mogelijk om niet te communiceren. Aan alle gedrag kan betekenis toegekend worden.
  • De betekenis van je communicatie is de reactie die je krijgt. Dit betekent verantwoording nemen voor je communicatie om meer keuzes te krijgen. Op deze manier richt je je aandacht op de reacties die je wèl krijgt.
  • Mislukking bestaat niet, er bestaat alleen feedback! Van iedere situatie kun je iets leren. Als je andere resultaten krijgt dan je verwacht, kun je die informatie gebruiken bij het maken van je volgende stap.
  • Ieder mens heeft een eigen beeld of model van de wereld. Dit model is uniek en verdient respect. Ieder model van de wereld had  op het moment van ontstaan zijn functie. Er ontstaat nooit zomaar een beeld.
  • Er is een positieve intentie achter ieder gedrag. Dat betekent niet dat ieder gedrag positief is, maar de intentie en gedrag kunnen gescheiden worden.

Ben je het hiermee eens of vind je het anders? Zou je het anders willen formuleren? Onderzoek voor jou wat voor vooronderstellingen jij hebt over communicatie.

Ga verder met  5.2 Communicatiestrategie. Klik erop als je zover bent.