B2.4  Mezelf onderscheiden

Je kunt je niet niet onderscheiden

Net zoals je niet niet kunt communiceren, zo kan jij je ook niet niet-onderscheiden. Je onderscheidt je altijd, want niemand is hetzelfde. In de praktijk zul je merken dat ook iedereen zijn eigen cliënten of klanten trekt. Daar is dus iets als chemie tussen therapeut en cliënt. Hoe duidelijker je bent in waar je goed in bent of wat bijzonder is bij jou, hoe je over komt, hoe beter de cliënt zich daar ook op kan afstemmen en kan kiezen voor jou.

Je fundamenten

Tot je fundamenten kunnen gerekend worden:

  • je identiteit
    Wie ben ik?
    Waar sta ik voor?
    Hoe wil ik zijn?
  • je imago
    Hoe kom ik over?
    Wat is mijn uitstraling?

Beide fundamenten geven je de mogelijkheid onderscheidend te zijn. Voor Identiteit, zie Ik ken mijzelf.

Je imago

Je kunt je op verschillende manieren onderscheiden. Dit zijn zaken die horen bij imago.

  • Geef je zaak een eigen NAAM
    Jouw persoonlijke naam?
    Een fictieve naam? In de praktijk kom je de meest kleurrijke namen tegen. Soms worden ze helemaal uit India of Tibet gehaald. Houd rekening met het volgende:
    –  Een onuitsprekelijke naam blijft wel makkelijker hangen maar is minder goed door te geven.
    –  Een fictieve naam waarbij het verband met wat je doet niet direct duidelijk is, blijft vaag, wekt minder vertrouwen en trekt dus minder belangstelling.
    –  Een persoonlijke naam is misschien niet zo sprankelend maar geeft wel een directe link naar een adressengids en wordt makkelijker doorgegeven in de wandelgangen.
    –  Een naam die duidelijk is in wat je doet, geeft meer vertrouwen dan een naam die daar onduidelijk over is.
  • Geef je zaak of praktijk een eigen GEZICHT
    Jouw gezicht?
    Een logo?
  • Geef je zaak een eigen LIJFSPREUK
  • Geef je zaak een eigen KLEUR
  • Geef je zaak een eigen SFEER

In Even voorstellen kun je op de foto zien dat ik voor een neutrale crèmekleur voor op de wanden heb gekozen, waarbij de wand waar het raam in zit okergeel is. Er is veel hout in mijn werkkamer (vloer, bureau, kasten) en een zachte bordeauxrode kleur zorgt voor de accenten. Hiernaast een andere foto van mijn praktijkruimte.

In mijn logo zie je de zelfde kleuren weer tegenkomen. De rode kleur verwijst ook naar zowel het logo van mijn praktijk Koedam Coaching & Therapie als van De Puntjes, de multifunctionele ruimte die ik verhuur, waar deze rode kleur ook in verwerkt zit.

Het logo laat een mens zien die ergens uit komt, iets achter zich laat of zich ‘uitwikkelt’. Dat is net wat ieder er in ziet. Op mijn website kom je mijn gezicht half tegen, verwerkt in de vormgeving. De naam die ik mijn praktijk gegeven heb is Koedam Coaching  & Therapie. CommunicatiePunt is de geregistreerde naam bij de KvK en ik heb onder deze naam een tijd mijn praktijk gevoerd. Ik ben hier op teruggekomen omdat ik merkte dat mensen de link met mij moeilijk konden leggen. De spreuk die ik hanteer op mijn visitekaartje is ‘als jouw gezondheid natuurlijk beter kan’.

Jouw Unique Selling Points

Hoe jij je onderscheidt komt het meest naar voren in jouw Unique Selling Points. Het bovenstaande kan dit ondersteunen. Je logo bijvoorbeeld kan iets unieks van jou onderstrepen waarmee jij je weer onderscheidt van je collega’s.

Je Unique Selling Points zijn voor een deel onderdeel van je identiteit maar ze kunnen ook met je imago te maken hebben. Als jij een hele eigen specifieke manier van werken hebt, kun je zeggen dat dit deel uit maakt van je identiteit, in wie je bent en wat je doet. Staat je praktijk echt heel centraal in de plaats waar je gevestigd bent, op een karakteristiek punt, dan bepaalt dit ook je imago.

Je kunt dus zeggen, je USP’s kunnen onderdeel zijn van je imago. Andersom kan je soms ook zeggen, een deel van je imago is onderdeel van je USP. Het zijn gewoon twee verschillende begrippen.

Zie ook A2.2, Ik – Mijn Unique Selling Points.

Nu gaan we verder met  B2.5 Klantgericht denken. Klik erop als je zover bent.