D1.5 Klantgericht schrijven

Media

 Alles wat je in de media wilt (laten) plaatsen, moet natuurlijk aansluiten bij je doelgroep(en). Houd voortdurend in de gaten:

  • Wat weet mijn doelgroep over mij?
  • Wat weet mijn doelgroep over mijn therapieën?
  • Wat weet mijn doelgroep over het soort cursus/workshop/open dag/… wat ik wil gaan organiseren?
  • Welke woorden zijn trigger-woorden? Zou je die kunnen/willen gebruiken?

Oefening

Je hebt voortdurend met oordelen en vooroordelen te maken. Met welke korte en krachtige tekst krijg je de aandacht (denk weer aan de AIDA) en weet je vooroordelen om te buigen in jouw voordeel?

Zie ook B2.5  De markt – Klantgericht denken
Zie ook D3.3, Folder – Tekstschrijven
Zie ook B3.0 Wat is mijn boodschap?

Is dit de ideale tekst en het ideale plaatje wat jouw doelgroep zou inspireren?
Wat zou je anders doen?

Illustratie opgebouwd met Designer, van Opera One

Schrijven voor jouw ideale klant

We gaan weer een stapje verder. We gaan schrijven voor je klant, met name voor jouw ideale klant. Deze heb je leren kennen in B1.3 en mee geoefend in B1.4.
Als voorbereiding op de opdracht kun je het volgende nog eens terughalen:

    • Je bent bezig geweest met jouw ideale klant en hebt hier een beeld van opgebouwd. Je weet nu voor wie je gaat schrijven. Zie B1.3 en B1.4.
    • Je hebt geoefend in klantgericht denken, waarbij  je niet kenmerken gaat opsommen maar jouw kenmerken hebt leren vertalen in voordelen voor je klant. Zie B2.5
    • Je weet hoe je een perfecte pitch opbouwt, zie D2.8

Opdracht Schrijven voor je homepage

Schrijf nu een tekst die bedoeld is voor op je homepage en die jouw potentiële klant ook als eerste leest. Deze tekst staat dus vooraan en bovenaan je website. Het moet een tekst zijn die jouw doelgroep op het lijf geschreven is, die direct deze groep zal triggeren en aanspreken als klant.

Vraag je als eerste af: wat is mijn boodschap? Wat wil ik overbrengen? Houd rekening met zijn voorkeuren/afkeuren, zijn klachten/problemen en zijn doel.

Lees B1.3, mijn meest ideale klant, maar lees ook op de website nog eens B2.5, klantgericht denken. B1.5, klantgericht schrijven, gaat hier ook in het kort over. Beschrijf verwachtingen en mogelijkheden en voorkom dat je kenmerken van jou of je praktijk gaat benoemen. Nogmaals: houd altijd in je achterhoofd, wat is mijn boodschap?
Ook op D2.8, Een perfecte pitch staan nog een aantal interessante ideeën.

Toetsen aan proefpersonen

Laat je tekst lezen door tenminste 3 personen:

  1. Eerst een (mede)student
  2. Daarna iemand uit je netwerk
  3. En als laatste iemand die (zo goed mogelijk) zou passen in jouw potentiële doelgroep

Schrijf bij elke persoon op wat voor feedback je gekregen hebt en hoe je deze feedback verwerkt hebt in je tekst.
Na elke feedback laat je de volgende persoon jouw aangepaste tekst lezen. De derde persoon krijgt dus de  tekst te lezen die al 2x is bijgewerkt. En verwerk dan ook de feedback van deze derde persoon weer in je tekst.

Mocht je deze opdracht al gemaakt hebben, neem deze tekst en de vorige versies en feedback uitgeprint mee naar het aanstaande lesmoment op 3 februari.
Heb je deze hele procedure goed doorlopen en kun je dat ook laten zien in de les op 3 februari, dan kan ik hem afvinken als een van de 3 opdrachten die je moet inleveren. Dit is trouwens een van de twee verplichte opdrachten voor dit jaar.
Is op dat moment deze opdracht nog niet af, stuur ‘m dan later op naar ejkoedam@gmail.com en dan kan ik hem alsnog voor je afvinken.

In eerste instantie gaat het nu om het inleven en van daaruit het schrijven. Ga uit van een tekst van plusminus 500 woorden.
In de les van 3 februari gaan we hier verder op door met het oefenen en leren schrijven naar een doelgroep toe.

In de volgende fase gaan we ook de vindbaarheid en andere Search Engine tools meenemen (SEO, Search Engine Optimalisation, Zoekmachine optimalisatie).

Realiseer je dat schrijven schrappen betekent. De eerste tekst is prima maar elke keer weer verbeteren en aanpassen maken de tekst alleen maar scherper, duidelijker!
Ga gewoon aan de slag en merk dat het iedere keer weer beter gaat.

Artificial Intelligence (AI)

Als je gebruik wilt maken van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, zorg dan dat jouw opdracht zo helder en duidelijk mogelijk is. Pas zo nodig elke keer je opdracht aan tot je het resultaat hebt wat je wilt.

Voor teksten bijvoorbeeld:

  • Aria van Opera (gratis)
  • Microsoft Edge biedt bijvoorbeeld als browser ook zo’n mogelijkheid. (gratis)

Voor illustraties bijvoorbeeld:

  • CANVA (voor een deel gratis)
  • Designer van Opera One (gratis)