B3.1  Herkenbaarheid

Het voordeel van een duidelijke boodschap

Het voordeel van een duidelijke boodschap is herkenbaarheid. Een logo herinnert mensen eraan dat jij in beeld bent. Het logo komen ze tegen op de muurplaat buiten bij jouw praktijk, op je briefpapier, je rekeningen. Elke keer zien ze eigenlijk jou en je bedrijf. Bij een boodschap werkt dat net zo.

Jouw publiek herkent  zichzelf in jouw boodschap. Jouw publiek wil iets bereiken en ze herkennen jou hierin om dat te ondersteunen. Jouw potentiële klant heeft een klacht en daar wil hij wat aan doen. Hierdoor zit hij in een labiel stadium waarin hij beïnvloedbaar is. Als jouw boodschap op dat moment langs komt drijven, pikt hij jou er eerder uit.

Herkenbaarheid betekent dus MEER KLANTEN.

Voor een bakker werkt het precies zo. De klant wil een broodproduct en als dat in etalage-inrichting en beeldmerk ook wordt gecommuniceerd, dan weet hij dat hij om zijn honger te stillen hier moet zijn om aan zijn brood te komen.

Je moet daarom zorgen een duidelijke boodschap te hebben, die op het juiste moment vindbaar is. Hoe je dat doet, lees je bij Kenmerken.
Een hele belangrijke vraag is daarom:

Zie jij je doelgroep?

Maar ook: Ziet jouw doelgroep jou?

Kun jij dat positief beamen? En hoe weet je dat? Voor deze laatste vraag is Marktonderzoek heel geschikt. Zie ook Marktverkenning.

Klantgericht

Om die herkenning zo maximaal mogelijk te maken, zul je moeten zorgen dat jouw boodschap klantgericht is. Je zorgt met andere woorden, dat je rekening houdt met de klant.
Voor meer informatie, zie Klantgericht denken.

Bedenk bij alles wat je communiceert het volgende:

Niet voor niets komt deze boodschap nu even GROOOOT in beeld. Pas op voor deze valkuil!

Dit is ook de reden dat het goed is om voortdurend te checken of jouw boodschap wel aankomt. Blijf vragen om feedback. Het geeft jou de mogelijkheid je boodschap steeds scherper te krijgen en nog meer afgestemd op je doelgroep.

Aan welke criteria een boodschap moet voldoen, kun je lezen onder Kenmerken.

Nu gaan we verder met B3.2 Kenmerken van een boodschap. Klik erop als je zover bent.