D5.0 Het visitekaartje

Is een visitekaartje nog wel nodig?

Je kunt er inderdaad voor kiezen om geen visitekaartje te nemen. Teveel Old school? Alles gebeurt toch op Social Media of elders op het internet?

Toch zijn er een aantal redenen waarom je wèl aan een visitekaartje kunt denken.

  1. Een visitekaartje is klein en makkelijk mee te nemen en dus ook heel makkelijk om mee te geven. Heb je een doelgroep die wat ouder is, zal die een visitekaartje zeker kunnen waarderen.
    Visitekaartjes kun je meegeven aan je cliënten, op een meeting, lezing of congres, op andere netwerkbijeenkomsten.
    Visitekaartjes kunnen jouw cliënten ook doorgeven aan potentiele cliënten.
  2. Je kunt je visitekaartje ergens zichtbaar achterlaten. Dat kun je natuurlijk ook met een QR-code met een verwijzing naar je website, maar dat is minder aantrekkelijk. TIP: Je kunt ook je QR-code op je visitekaartje laten drukken.
    Je kunt ‘m ook opprikken op het prikbord van een supermarkt, bio-winkel of wijkcentrum.
  3. Je ziet aan een visitekaartje gelijk ook (een deel van) de uitstraling van de zaak erachter. Kleurgebruik, informatie, foto of ander beeldmateriaal vertellen al iets over jouw zaak.

Checklist. Waar moet een visitekaartje aan voldoen?

  • Visitekaartjes voldoen aan een bepaald formaat: de standaard is 85 x 55 mm.  Houd jij je aan dit standaardformaat, dan weet je dat jouw visitekaartje ook in elke portemonnee of houder past.
  • Wil je het formaat wijzigen, gebruik dan bijvoorbeeld een deel wat je om kan vouwen. Zie voorbeeld.
  • Vermeld je eigen naam. Vermeld je de bedrijfsnaam, dan ook de naam van de eigenaar. Visitekaartjes zijn persoonlijk.
  • Vermeld de essentie van jouw bedrijf of persoon. Waar is het een kaartje voor?
  • Denk aan je webadres. Hier kan de lezer nog meer informatie vinden en eventueel ook zijn contactgegevens achterlaten.
  • Jouw contactgegevens:
    • Bezoek- en postadres. Je wilt de lezer uitnodigen bij jou te komen. Hij wil jou opzoeken.
    • Telefoonnummer
    • E-mailadres
  • Vermeld openingstijden als dat relevant is
  • Laat iets visueels zien wat overeenkomt met het soort bedrijf. Dat kan een logo zijn, een design, een verfraaiing (vaak aansluitend op de huisstijl)
  • Voor de herkenbaarheid, gebruik de zelfde stijl als op de website. Denk hierbij aan lettertypen, kleuren maar ook aan opmaak.
  • Kies je kleuren, dan moeten ze ook passen bij de huisstijl
  • Houd het rustig. Een visitekaartje is maar klein, het wordt al snel te vol, teveel.
    Dus niet teveel kleur, veel lettertypes. Niet èn italic (schuin) èn bold (vet) èn verschillende lettergroottes.
  • Zorg voor genoeg c0ntrast tussen voor- en achtergrond. Dus geen blauw op rood of zwart op donkergrijs. Het moet goed leesbaar blijven.
  • Geef de QR-code ook een plaats. Het hoeft niet persé een zwart vierkant blokje. Je kunt hierin creatief zijn in kleur en vorm. Zie de voorbeelden.
  • Gebruik ook de achterkant. Een visitekaartje ligt niet altijd met de goede kant naar boven. Wees ook zichtbaar als de achterkant boven ligt.
  • Sommige mensen gebruiken de achterkant als afsprakenkaartje. Ook een idee.
  • Gebruik je je visitekaartje op plekken waar die nat of vies kan worden, dan kun je overwegen een geplastificeerd kaartje te kiezen.

Ga verder met D6.0 Podcast