D7.6 Zoekmachineoptimalisatie

(SEO = Search Engine Optimalisation)

Jouw website vindbaar maken voor anderen betekent dat je aan een aantal voorwaarden moet voldoen die zoekmachines als Google Chrome, Firefox, Edge e.a. aan jouw website en de techniek daarachter stellen. Dat gaat bijvoorbeeld om zoekwoorden.

Je kunt hier heel veel van terugvinden op internet en je wordt doodgegooid met hele dure cursussen, programma’s en abonnementen. Zoek voor jezelf uit of je hier (veel) geld aan wilt uitgeven. Ondertussen kun je dàt wat je schrijft alvast meer Google-proof maken. Hieronder een beknopte en geselecteerde greep uit de gereedschapskist van Google.
Yoast.com biedt ook veel informatie over SEO.

Een website bestaat uit een zichtbare voorkant, dat wat je te zien krijgt op je scherm, en een onzichtbare technische achterkant. Die achterkant is nu juist zo belangrijk om goed gevonden te worden. Hiervoor moet je voor elke pagina die je schrijft voor je website ook een aantal zaken goed invullen. We gaan ze langslopen.

Hulpmiddelen bij zoekmachineoptimalisatie

  • Er bestaan programma’s die je kunt verbinden aan jouw website. Ik bouw bijvoorbeeld mijn websites op met AVADA, ontwikkeld  voor WordPress. Ik kan hierbij gebruik maken van Yoast SEO die mij vertelt wat ik kan verbeteren om beter vindbaar te worden.
  • Zo is er ook een programma wat controleert op leesbaarheid.

Focus keyfrase / sleutelwoorden

Je focus keyword of keyfrase is het focuspunt, de zoekterm of de combinatie van zoektermen waar jouw pagina op moet scoren in de zoekmachines. Als mensen zoeken op deze keyfrase, zouden ze op jou moeten uitkomen. Het zijn de sleutelwoorden die steeds weer terugkomen, ook in de tekst. Hier draait het steeds om. Je kunt ook gerelateerde zoekwoorden of synoniemen gebruiken. Je kunt je teksten optimaliseren door steeds deze sleutelwoorden toe te voegen.

Daarom is het kennen van de zoekwoorden van je doelgroep ook zo belangrijk.  Hierdoor wordt jouw vindbaarheid  op internet verhoogt.

Als je de zoektermen weet, google ze om te kijken hoe vaak anderen ook deze zoektermen gebruiken en op welke manier ze dat doen. Je kunt dan ook ontdekken welke gerelateerde sleutelwoorden ook gebruikt worden. Sleutelzinnen zijn combinaties van sleutelwoorden. Ook zij kunnen je helpen om beter gevonden te worden. Met Google Adwords of Google Trends kun je ook ontdekken hoe vaak sleutelwoorden worden gebruikt.

Let op de volgende zaken:

  • Verdeel je sleutelwoorden regelmatig over je tekst. Dit is de keyfrase dichtheid. Gebruik synoniemen en gerelateerde zoekwoorden om je tekst ook leesbaar te houden.
  • Zorg dat je keyfrase in de introductie staat of in de eerste paragraaf. Zorg dat het onderwerp direct duidelijk is voor de lezer.
  • Gebruik ook je sleutelwoorden in de titels, subkoppen en kopteksten
  • Zorg dat de afbeeldingen die je gebruikt, ook aan je sleutelwoorden gekoppeld zijn
  • Het is belangrijk dat de focus keyfrase aan het begin van de SEO-titel staat
  • De keyfrase heeft ook een bepaalde lengte. Meestal een aantal sleutelwoorden aan elkaar als korte zin.
  • Je kunt kiezen voor hele algemene sleutelwoorden of meer specifieke sleutelwoorden. Hoe specifieker je sleutelwoorden zijn, des te minder  ze worden gebruikt door je collega’s en dat kan een voordeel zijn. Hetzelfde geldt voor sleutelzinnen.
  • Verwerk je keyfrase of een synoniem ook in de metabeschrijving

De focus keyfrase in het voorbeeld is: Mijn gezonde zaak!

Metabeschrijving

Dat is de beschrijving die je maakt over elke pagina. Wordt er op jouw website gezocht dan zal de pagina die hiervan gevonden wordt, getoond worden met deze omschrijving. Deze is juist voor jouw homepage, de 1e pagina van jouw website, uiterst belangrijk.

Het is de samenvatting van de pagina die relevant is voor de bezoeker. Wordt hij hierdoor aangesproken, dan zal hij naar je website kunnen klikken.

Een goede metabeschrijving:

  • heeft maximaal 155 karakters (letters, spaties, leestekens)
  • heeft een actief taalgebruik
  • heeft ook een ‘call to action’, het zet je aan tot actie
  • bevat jouw focus keyfrase
  • bevat zo nodig specificaties
  •  sluit helemaal aan bij de inhoud van de pagina
  • is uniek

Zoals je al kon lezen, laat je keyfrase terugkomen in je metabeschrijving. Dat werkt versterkend.

Als je geen metaomschrijving toevoegt, zal Google zelf een relevant stukje van je tekst zoeken en dat weergeven bij de zoekopdracht.

De metabeschrijving in het voorbeeld is: Een gezonde zaak op poten! Wil jij een praktijk opzetten maar weet je niet  hoe? Loopt jouw praktijk onvoldoende en wil je hierin verandering?

SEO-titel

De SEO-titel vind je terug in de HTML, de taal waarin de website beschreven staat. Je vindt dat door  met de rechter muis te klikken op de tekst en dan Paginabron te kiezen.

De SEO

  • bevat vaak de hoofdtitel van het artikel, maar kan ook de website naam bevatten.
  • met een bepaalde lengte hebben
  • moet gaan over de kernpunten van je pagina
  • bevat de focus keyfrase. Als deze  aan het begin van de SEO-titel staat, werkt dat extra

De SEO van de homepage van deze website:
<title>Mijn gezonde zaak! Succesvol je praktijk opzetten en uitbouwen</title>

Titel van de pagina

Dit is de  hoofdtitel en die staat ook in de opmaak als zodanig (Koptekst 1 of H1). De andere titels op de pagina moeten een lagere opmaak hebben.

Verder moet gelet worden op:

  • Uitgaande links, d.w.z. links naar andere websites.
  • Interne links, links naar andere pagina’s binnen de website
  • Afbeeldingen. We hebben al gezien dat als de keyfrase hieraan gelinkt wordt, dat dit belangrijk is.
  • Tekstlengte. Ergens tussen de 200 en 300 woorden. Google snapt jouw tekst beter als er meer woorden gebruikt worden en is geneigd deze ook hoger in de ranking te zetten. Maar Google let ook op hòe een artikel geschreven is.
  • Leesbaarheid van de tekst. Gebruik kopjes om de tekst te structureren, houd zinnen kort en leesbaar. Zie ook D3.1,.2  en .3.
  • Originele tekst

Opdracht SEO-vaardig schrijven

Ga na wie je ideale doelgroep is en hoe jouw ideale klant/cliënt eruit ziet. Wat zijn z’n problemen en wat zoekt hij? Ga vooral nog even terug naar B1.3, jouw ideale cliënt en B1.4, de opdracht hierover.

Schrijf nu een stuk van 400 woorden en houd  paraat wat jouw boodschap is, de AIDA  (zie B3.2) en waar Google op let.
Schrijf in de kantlijn je motivatie op waarom je je keuzes gemaakt hebt. Dus

  • welke sleutelwoorden gebruik je,
  • hoe is je focus keyfrase, hoevaak heb je die gebruikt,
  • wat wordt jouw metabeschrijving,
  • waarom heb je deze hoofdtitel gekozen, welke andere titels heb je gebruikt,
  • welke afbeeldingen heb je gekozen en waarom,
  • welke uitgaande en interne links gebruik je,
  • hoe origineel is het stuk, heb je ook AI gebruikt