Zó, of zó of toch weer anders?

D1.3 Een goede advertentie

 Kritisch

Wees kritisch als het gaat om advertenties. Als ik niet in een bel-me-niet register zou staan, werd ik elke week minimaal één keer gebeld om mee te werken aan een advertentie of naamsvermelding in een of ander medium. Zie ook E1.5 – Opdringere verkopers. Zo werd ik vroeger zeer vaak gebeld om mee te werken aan een informatiegids die verspreid werd onder huisartsen, psychologen, Dimenz, gezondheidszorgcentra’s en die zou liggen in de wachtkamers van deze mensen. Ik kom zelf niet vaak in de wachtkamers van anderen, maar ik heb ‘m nooit gezien. En bij navraag, ik vraag elke nieuwe cliënt hoe die mij gevonden heeft, heb ik ook hiervan niets terug kunnen vinden.

Houd rekening met hoe mensen jou vinden. Als dat veel gebeurt via mond-op-mondreclame, waarbij de aanbeveling van de ander in jouw voordeel werkt, is een advertentie niet altijd de meest aangewezen manier van marketing. Onderzoek geeft ook aan dat het effect van advertenties zeer twijfelachtig is. Andere vormen van marketing kunnen veel effectiever zijn.

Wáár zit je doelgroep en wèlke bladen en kranten lezen ze? Heb jij een heel specifieke doelgroep waar ook een heel eigen orgaan bij hoort, dan kan het te overwegen zijn, hier een advertentie in te plaatsen. Evalueer na een bepaalde tijd altijd hoe de effectiviteit geweest is.

Nu is het wel zo dat mensen jouw naam eindeloos in hun achterhoofd kunnen hebben, voordat ze besluiten om ook echt naar je toe te komen. Ook die mensen kun je vragen hoe jij in hun achterhoofd bent terechtgekomen. Vaak weten mensen dat nog wel.

 Tien tips voor effectievere advertenties

Je ziet hier weer een herhaling van al bekende zaken.

  1. De boodschap

Bepaal voor je begint wàt je precies wilt zeggen.

  • Stel prioriteiten bij het samenstellen van je boodschap
  • Kies één sterke kant van je product of bedrijf
  • Veel verschillende informatie leidt tot versluiering van de boodschap en wekt verwarring.
  • Laat zien dat de advertentie van jou afkomstig is (naam en/ of logo)
  1. De blikvanger

Een advertentie valt op door korte en krachtige tekst en opmaak.

Goed gebruik van een illustratie kan helpen de aandacht van je publiek te trekken.

  1. Kort en duidelijk

Je advertentie komt het beste over als je kort en duidelijk bent.

Daarom, wàt en hòe wil je het vertellen?

  1. Overzichtelijk

Om een advertentie te laten opvallen worden nogal eens kunstgrepen toegepast die een tegengesteld effect hebben.

Zinnen die niet als één geheel te lezen zijn, leveren bijvoorbeeld een onduidelijk verhaal op.

Zorg dat de lezer zich niet hoeft af te vragen wat bij wat hoort.

  1. Wie wat waar

Simpel en doeltreffend.

Vraag jezelf af wie je wilt bereiken (dus wie spreek je aan) en wat je aanbod is.

En controleer of je je adres en/ of telefoonnummer wel vermeld hebt.

  1. De accenten

Wat staat op de eerste plaats? (artikel en prijs bijv.) Zorg dat dit overzichtelijk en duidelijk vermeld staat.

Hierdoor krijg je de gewenste verdeling van de aandacht van de lezer.

Bijkomende omschrijvingen komen op een tweede plaats.

  1. De hoofdletters

Wees spaarzaam met hoofdletters.

Tekst in een kleine letter, leest rustiger en komt hierdoor beter over op jouw lezer.

Hoofdletters kunnen wel in namen en in korte koppen.

  1. Het lettertype

Het soort letter dat je kiest, heeft grote invloed op het totaalbeeld.

Kan een lettertype voor een enkel woord of ook voor de gehele tekst? (leesbaarheid)

Bepaalde lettertypes kunnen je advertentie wel een persoonlijk effect geven.

  1. Zwart op wit?

Typografie in negatief lijkt aantrekkelijk, maar is niet aan te raden. Hierbij zijn witte letters gebruikt worden op een zwarte ondergrond.

Je loopt de kans dat je advertentie niet meer als één geheel wordt gezien.

Bovendien is men gewend tekst ‘zwart op wit’ te lezen.

Kleurgebruik draagt vaak bij aan een positief totaaleffect.

Kies voor één basiskleur die je boodschap extra ondersteunt (steunkleur). Dit is dus naast de kleur van je letters. Op deze website heb ik gekozen voor een zwarte letter en als steunkleur een terra-oranje kleur.

  1. Geen pzzl

Geen zoekplaatjes, geen grappige vondsten.

De lezer is anders aan het puzzelen en niet meer bezig met de eigenlijke boodschap.

Geen specifieke aanbieding: zet dan wèl je product of dienst op een creatieve wijze centraal. Ook dit moet je doelgroep natuurlijk aan kunnen spreken.

Bron: Wegener

Checklist advertentie

  • Heb je het goede formaat afgesproken en voor welke prijs. Is dit inclusief opmaak?
  • Heb je niet te veel in één keer willen zeggen?
  • Is je boodschap kort en duidelijk?
  • Zit je advertentie logisch in elkaar?
  • Is je advertentie overzichtelijk en één geheel?
  • Is duidelijk voor wie de advertentie bedoeld is?
  • Staan de accenten op de juiste plaats?
  • Beloof je niet meer dan je waar kunt maken?
  • Is je advertentie opvallend genoeg?
  • Zijn je naam en adres wel duidelijk vermeld?
  • Vraag je tenslotte af: Hoe zou je zelf op je advertentie reageren?

Zèlf je eigen advertentie maken?

Heel veel uitgeverijen hebben hun eigen advertentiebureaus die zoveel mogelijk op jacht gaan om adverteerders te ronselen. Zij maken ook vaak de advertenties op. Mocht je ingaan op hun aanbod, vraag altijd naar een proefexemplaar waar jouw advertentie in komt, maar nog belangrijker, vraag om de advertentie van tevoren te zien zodat er nog aan gesleuteld kan worden als jij het nog niet oké vindt. Houd goed in de gaten wat je er allemaal op wilt hebben.

Mocht de situatie zich voordoen dat je zèlf de advertentie moet opmaken, vraag jezelf dan af of je dat wilt doen en vooral of je ook de capaciteiten hiervoor hebt. Je moet wat grafische achtergrond hebben om dat mooi te doen. Soms kan een vormgever je hier even bij helpen. Vaak wel tegen een vergoeding natuurlijk.

Voorbeelden

Voorbeelden van 8 advertenties

Opdracht

Je gaat binnenkort met je praktijk beginnen, helemaal officieel. Maak een advertentie voor een lokale krant.
Hoe ga jij jezelf neerzetten en wat wordt je boodschap? Voor wie? Houd de checklist in de gaten.
Geef een onderbouwing welke keuzes je gemaakt hebt en laat zien hoe je die keuzes uitgewerkt hebt.
Werk de advertentie helemaal uit. Geef de grootte van de advertentie aan en laat visueel zien hoe de advertentie gaat worden. Maak een kant en klare advertentie, digitaal als je dat kunt of desnoods met plak- en knipwerk en wat verf. In het echte leven zou een vormgever hier dan mee door kunnen gaan.
Dit is een mooie manier om je even creatief uit te leven en te ervaren hoe ingewikkeld het kan zijn om een goede advertentie te maken.

Lees verder D1.4 Interview