D1.0 Pers en media

Nieuwswaarde

Als jij je actief bezig houdt met pers en media (alle uitingen van de pers) dan zul je merken dat alles draait om NIEUWSWAARDE. Wat vind jij nieuwswaarde? Denk hier even aan voordat je verder scrolt.

Ieder nieuwsmedium formuleert het begrip nieuwswaarde weer op zijn eigen manier. Zo heeft Jan Blokker als Volkskrant-columnist ook gezegt: Nieuws is wat in de krant staat. Kort door de bocht, maar het klopt. We komen het nieuws tegen in krant en tv-journaal en het wordt verder uitgewerkt in actualiteitenprogramma’s.

The New York Times heeft het als volgt geformuleerd: All the news that’s fit to print. Dus alles wat (af)gedrukt kan worden, zou nieuws zijn. In de tijd dat de krant oppermachtig was, klopte dat ook. Maar eerst de televisie en nu ook de sociale netwerken als Twitter, Facebook aan belangrijkheid winnen en soms ook de kranten voorbij kunnen streven, zou je ook kunnen zeggen: Alles wat gelezen en bekeken wordt, is nieuws.

Henk van der Meyden, oud Telegraaf-columnist had een eigengereide maar voor hem kloppende visie op wie net nieuws bepaalde: “Wat nieuws is, bepaal ik”, zei hij. Tegenwoordig lijken we met ons allen het nieuws te kunnen bepalen. Een filmpje op YouTube wat door miljoenen mensen bekeken wordt, kan ook onderwerp weer worden in de krant.

Nieuwscriteria

Om enigszins steun te krijgen voor wat nu in het algemeen als nieuws gezien wordt, zijn de CABABA-criteria ontwikkeld.

  • CONFLICT

Alles wat met een conflict te maken heeft, genereert nieuwswaarde. Dat kunnen tegenstellingen zijn, maar ook strijd. Het is ook een criterium voor nieuws vanwege het onverwachte, het nieuwe of ingrijpende. Een conflict markeert ook vaak ontwikkelingen en kan mensen diep raken, wat weer zorgt voor meeleven en daarom human interest (dat wat mensen interessant vinden om over te lezen) vertegenwoordigt.

  • ACTUALITEIT
    Nieuws is per definitie wat zojuist gebeurd is of staat te gebeuren. Oud nieuws wordt als bekend veronderstelt en daarom niet interessant genoeg. Dit zorgt er voor dat koppen bijna altijd in de tegenwoordige tijd worden geschreven.
  • BELANG VAN DE LEZER
    Nieuws is ook als er veel op het spel staat, als er sprake is van een duidelijke ontwikkeling, als het veel mensen treft. Over het algemeen geldt: hoe negatiever de gevolgen, hoe groter de interesse.
  • AFSTAND
    Dichterbij is weer interessanter dan ver weg.
  • BEKENDE NAMEN
    Namen maken nieuws en lezers zijn daarin geïnteresseerd. Lady Di kon nog geen stap zetten of het kwam al in het nieuws. Youp van ’t Hek kon als cabaretier een heel biermerk om zeep helpen.
  • AFWIJKING
    Nieuws is het ongebruikelijke, het onverwachte (zie ook Conflict), wat afwijkt van het bekende.

Homeopathie was 40 jaar geleden nog relatief onbekend en dat zorgde er voor dat een homeopaat die zich vestigde toch nieuws genereerde. Tegenwoordig zijn redacties van kranten niet meer zo happig om de zoveelste homeopaat weer een interview te geven. Maar als jij wat doet in jouw praktijk wat nog niemand doet, kan dat zeker de interesse van redacties opleveren. Ze moeten dan natuurlijk wel inzien dat het unieke ook daadwerkelijk uniek is.

En dan heb je ook nog:

  • ‘DE EERSTE DE BESTE’
    Alles wat de eerste is, de laatste, de kleinste, de grootste, …
  • OMVANG
    De omvang van een gebeurtenis. Dit criterium kent een overlap met andere criteria, zoals het Belang van de lezer en Conflict.

Zacht nieuws

Je kunt een verschil maken tussen hard nieuws en zacht nieuws. Hard nieuws hebben we net benoemd. Bij zacht nieuws staat niet de betekenis van het nieuwsfeit  voorop, maar de interesse van de lezer.

Human interest-onderwerpen zijn curiositeit, humor, vermaak, leeftijd, seks, avontuur, tragedie, dieren.

Oefening

Hoe zou jij je nieuwswaarde kunnen vergroten? Wat zou je moeten doen of organiseren om meer nieuwswaarde te krijgen?

Voorbeeld: Toen ik mijn praktijk verhuisde en gebruik maakte van een uniek project van buurtverbetering heb ik de verantwoordelijke wethouder (Meindertsma, nu lid voor de PvdA in de Eerste Kamer) bereid gevonden om de opening te verrichten. Het was een win-win situatie. Op deze manier kon zij een gezicht geven aan het project en de de bedoeling ervan en kreeg ik nieuwswaarde en belandde met mijn opening met foto in de krant.

Lees verder over  D1.1 Persbericht