E1.5  Opdringerige verkopers

Trucjes bij telefonische verkoop

  •  Truc 1, de controle

    “Bent u de heer ………… van ………..? (Alle gegevens uit de Google zoekactie worden opgesomd)
    Ik zou het graag willen hebben over uw vermelding op internet op www.hetadres, onder de rubriek homeopathie.
    Ik zou graag even uw gegevens willen controleren voor het komende jaar. Schikt dat u nu?
    U staat bij ons vermeld als …………
    Wilt u ook uw internetadres van uw website nog vermelden?
    De kosten zijn eenmalig 299 euro ex BTW voor een heel jaar.
    U heeft de mogelijkheid tussentijds uw gegevens te wijzigen.”
    Bla, bla, bla, ……….

Bij navraag heeft de vermelding altijd de nodige duizenden hits gehad.
Als je aangeeft geen prijs te stellen op een uitgebreide vermelding en dat de eerdere vermelding prima was, blijkt het te gaan om een basisvermelding die je hebt gekregen en dat het daarbij om een proefplaatsing ging.

Alleen de uitgebreide vermelding is nu mogelijk. Jammer dan…..

  • Truc 2, ontwetendheid

    “Goedemiddag, bent u de heer …….. van …..?
    Ik ben …….  van handboek.nl.
    U heeft bij ons een kostenloze vermelding. Wat wij van u niet weten is …………
    Bij ons hebben mensen gevraagd om informatie over uw praktijk.
    Misschien is het handig om uw vermelding uit te breiden.
    Dat betekent dat we een informatiepagina opmaken.
    Wat wij sowieso meenemen is uw logo.
    Dat betekent dat u onder de rubriek gezondheid en welzijn onder het kopje homeopathie staat en ……..
    De kosten voor een jaar bedragen …….”
    Bla, bla, bla.

Deze firma gaf aan dat het bij een kostenloze vermelding (voor wat het waard is) bleef omdat ik geen interesse had in een informatiepagina.

  • Truc 3, sentiment

    Inspelen op het sentiment, of het nu gaat om een informatiebord bij een verzorgingshuis of een vermelding in het boekje van de politie. Ze vragen je of je hen wilt supporten door een advertentie te plaatsen. Soms zijn ze heel hardnekkig en willen ze graag van je weten wat de reden is dat je het niet doet. Je laat in hun ogen een geweldige kans liggen om een fantastisch groot aantal gezinnen te bereiken in jouw area. Je bent eigenlijk gek als je het niet doet. Meestal blijven ze beleefd als je er niet op in gaat, een enkeling wordt boos. Deze persoon vat een weigering blijkbaar op als een persoonlijke belediging.

Doel

Waar het om blijft draaien:

Je mag best geld geven aan goede doelen als jij daar voor kiest. Als je als Bill Gates de filantroop kunt uithangen of als bewuste zakenman maatschappelijk verantwoorde investeringen wilt doen, prima. Maar, als ondernemer met een beperkt budget, moet je keuzes maken.

Ook bij advertenties geldt:

 Hoe bereik jij je doelgroepen het best? Past een advertentie in je schema en heb je hier budget voor?

Ga verder met E2.0 Mijn succes