C1.2 Fouten in het plan

Een ondernemersplan moet spannend en realistisch zijn. Maar wat moet je vooral niet doen?

  1. Essentiële informatie weglaten
    Het financiële plaatje is misschien koffiedik kijken, maar essentieel. Zeker voor potentiële investeerders.
  2. Een ouderwetse benadering
    Kom niet alleen met een plan op papier, maar gebruik ook filmpjes om het idee te presenteren.
  3. Geen huisstijl of een slechte
    Zorg dat je een logo hebt. En dat de huisstijl terugkomt in het plan of de presentatie. Met naamsbekendheid kun je niet vroeg genoeg beginnen.
  4. Een onvolledige voorbereiding
    Ken de markt, stel doelen en haal de juiste mensen in huis. Het plaatje moet compleet zijn.
  5. Het idee niet goed kunnen verkopen
    Het plan moet een goed toekomstbeeld neerzetten. Maar neem ook de eventuele risico’s mee. Wees realistisch, maar veelbelovend.
  6. Te veel cijfertjes
    De resultaten uit het marktonderzoek zijn belangrijk. Maar een eindeloze reeks getallen werkt bij veel mensen nog steeds slaapverwekkend.
  7. Geen duidelijke strategie bepalen
    Het idee achter je bedrijf mag briljant zijn. Zonder uitgewerkte strategie, ben je nergens.
  8. Een onervaren management team
    Elke startende onderneming is een gok. Dus van ervaring moet je het meestal niet hebben.  je mag daar eerlijk over zijn, maar profileer je er niet mee.
  9. Een onduidelijk financieel plaatje
    Een overzicht van de verwachte verkoop zegt meer dan het totaalplaatje aan netto inkomsten.
  10. Een onleesbaar plan
    Houd tijdens het schrijven voor ogen dat je de lezer (investeerder) moet blijven boeien. Treed niet te veel in details, houd het bij de grote lijnen.

Bron: Sprout

Ga verder met C1.3 Overtuigen