D3.0 Folder

Is een folder nog actueel?

Een folder lijkt een beetje uit de tijd. De website wordt steeds meer hèt visitekaartje van jouw bedrijf. Toch heeft een folder nog wel een meerwaarde. Het visitekaartje zelf zal in de wandelgangen nog steeds een bruikbaar middel blijven. Zie D4.0 voor meer informatie over het visitekaartje.

De folder kan nog steeds zijn dienst bewijzen:

  • voor in je eigen wachtkamer
  • voor in de wachtkamer van een verwijzer
  • bij lezingen
  • als standhouder op beurzen en congressen, om even wat meer informatie mee te geven dan een visitekaartje
  • in winkels waar jouw doelgroep komt, bijvoorbeeld natuurvoedingswinkels, new age winkels, boekhandels

Weet jij nog een manier waarop je de folder kunt gebruiken?

Of je nog een folder wilt laten drukken of vooral gebruik wilt maken van je website en visitekaartje, is geheel aan jou.
De informatie over de folder kun je ook gebruiken als opmaat voor het maken van je eigen website. Er zit nogal wat overlap tussen deze twee.

Kenmerken 

  • Tussen de 4-8 pagina’s. Zelden meer dan 8 pagina’s. Meer dan 8 pagina’s heet een brochure.
  • Niet detaillistisch
  • Beperkte hoeveelheid informatie
  • Korte tekstblokken
  • Moet snel tot lezen uitnodigen
  • Bestemd voor mensen die geïnteresseerd zijn
  • Voor oriëntatie
  • Een middel om mensen aan te zetten verder te kijken
  • Snel tot je nemen van informatie
  • Wordt vaak maar kort bewaard. Geen bewaarfunctie (i.t.t. brochure)
  • Pakkende taal, kernachtig
  • Zo tijdloos mogelijk. Zo min mogelijk data, namen of tarieven vermelden. Zo blijft de folder langer actueel.
    Moet er toch zoiets in, dan een los inlegvel 

Elementen

Deze elementen geven structuur aan de lezer en bieden hem de mogelijkheid van een snelle oriëntatie en stimuleren tot (verder) lezen. Hierbij maken we gebruik van centrale thema’s op voorkeursplaatsen en doorleesstimuli.

  • Inleidende zin
    Geeft samen met de titel aan waar de folder over gaat. Kan interesse wekken. (Denk weer aan de AIDA). Een prikkelende zin kan bijvoorbeeld uitnodigen om verder te lezen.
  • Titel
    Trekt aandacht, brengt het contact met de lezer tot stand. Zet aan tot verder lezen. De titel moet direct aangeven waar het nu om gaat en zo aantrekkelijk zijn dat het de lezer de folder binnentrekt.
  • Ondertitel
    Geeft aanvullende informatie op de titel. Het geeft duidelijkheid wat de lezer mag verwachten.
  • Tekstblok
    Afgerond stukje informatie, samen met eigen tussenkop visueel een eenheid. Maakt informatie overzichtelijk. Tekstblokken van geringe omvang nodigen uit tot lezen.
  • Kop
    Geeft aan waar tekstblok over gaat. Stimuleert tot verder lezen. Structurerend. Samen met de tussenkop moet de lezer een redelijke indruk van de boodschap krijgen.
  • Tussenkop
    Structurerend. verdeelt tekstblok in meerdere delen. Simuleert tot verder lezen.
  • Illustratie
    Trekt vrijwel onmiddellijk de aandacht, ondersteunt de tekst, kan contact met lezer tot stand brengen en aanzetten tot verder lezen, kan sfeer oproepen en essentiële delen van de tekst benadrukken. Wat met de tekst onvoldoende gecommuniceerd kan worden, kan met een beeld wel verwezenlijkt worden. Kan de lezer tot de kern van de boodschap brengen.
  • Onderschrift
    Verklaart illustratie
  • Product afbeelding
    Geeft informatie hoe product eruit ziet. Maakt herkenning mogelijk bij aankoop.
  • Feedbackstimulus
    Geeft aan op welke manier(en) de lezer verdere actie kan ondernemen. Stimuleert tot reageren.
  • Beeldmerk
    Geeft aan wie de zender is. Draagt bij tot snelle herkenning van de zender.
  • Voorzijde
    De 1e pagina. Zorgt ervoor dat hij opvalt tussen ander drukwerk. (Denk weer even aan de AIDA bij Mijn boodschap) Stimuleert tot lezen.
  • Achterzijde
    Dit is de laatste pagina (pag. 6)en kan de zelfde functie hebben als de voorzijde. Een witte of ongebruikte achterzijde is een gemiste kans.
    Een goede achterzijde nodigt uit tot openslaan van de folder, bevat een afgeronde tekst (er loopt geen informatie van de voorlaatste pagina over naar de achterzijde) en is zo gevormd dat de lezer zonder bezwaar kan beginnen met de achterzijde om hierna de rest van de folder te lezen.
  • Pagina 5 krijgt bij een in drieën in elkaar gevouwen folder als inklappagina de lezer tweemaal onder ogen. De eerste keer als hij de folder openslaat, de tweede keer als hij het papier omdraait.
    Op deze pagina kun je dus belangrijke informatie hierdoor extra onder de aandacht brengen. Consequentie is dat hier afgeronde informatie staat met een duidelijke kop en staart waar de lezer moeiteloos naar kan  switchen.
  • Coupon
    Een extra feedbackstimulus. maakt reageren (nog) makkelijker. Tegenwoordig zijn de vermelding van het emailadres of het invullen van het contactformulier op de contactpagina van de website meer in zwang om tot reageren uit te nodigen.
  • Pay-off
    De laatste pakkende zin van een tekst of een korte, krachtige zin die de essentie van de boodschap weergeeft (bijvoorbeeld een slagzin). Kan aanzetten tot alsnog lezen van voorafgaande tekst. Zorgt ervoor dat de kern van een boodschap blijft hangen.

Opdracht Goede en slechte folder

Ga folders ‘sprokkelen’. Bekijk zoveel folders als mogelijk is en zoek één folder die je heel slecht vindt en één folder die jij heel inspirerend vindt.

Zoek medestudenten op en bespreek met elkaar wat je heel slecht of storend vond aan een folder en wat juist heel prettig en inspirerend of verrassend.

Ga daarna pas door met deze module.

Feedback op het voorbeeld

Ik heb voor het voorbeeld hierboven de algemene folder gebruikt van de Nederlandse (Beroeps)Vereniging van Klassiek Homeopaten (NVKH). Deze is inmiddels weer vervangen, maar het gaat hier nu ook even om de folderelementen.

Wat valt jou op aan deze folder?

Bekijk ‘m goed, op tekst maar vooral op vormgeving. Realiseer je dat elke punt en komma zijn doordacht. En toch zul je nog dingen vinden die anders hadden gekund of die jij anders zou doen.

Klik hier voor mijn feedback.

Oefening

Kijk naar onderstaande folder. Deze folder is van iemand die op de Hogeschool in Meppel gezeten heeft en is totaal anders van indruk en vormgeving dan de folder van de NVKH. Een mooi voorbeeld hoe het ook kan.

Wat valt je aan deze folder op? Kijk naar de folderelementen en zie hoe zij deze gebruikt heeft.

Wil je de folder groter zien, klik hier.

Ga verder met D3.1 Waar let je op bij een folder?