Opdracht
Vind jouw meest ideale geweldige cliënt/klant

Voor een goedlopende financieel gezonde zaak is het belangrijk dat de toekomstige klant jou kan vinden, herkennen en voor jou kan kiezen. Dat kan ondersteund en versneld  worden door jezelf te zien als merk en je ook te profileren als merk waardoor de toekomstige cliënten echt voor jou kan kiezen.

Belangrijk hierbij is dat je een goed beeld  opbouwt hoe die ideale klant van jou er uit moet zien. Als je dat weet, kun je ook je hele communicatie richting je klant, dus ook je marketing en marketingstrategie, hier op afstellen.

Vanuit de ogen van de toekomstige klant is het weer heel belangrijk dat hij/zij zich in jouw kan herkennen, dat wil zeggen dat hij letterlijk aan jouw website en alle communicatie-uitingen ziet dat jij er voor hem bent, dus dat jij voor hem precies kan betekenen wat hij zoekt of waar hij een oplossing voor wil hebben. Hij moet dus kunnen zien dat jij wat voor hem kan betekenen. En hoe groter die betekenis, hoe meer en sneller hij ook voor jou zal kiezen. We gaan dus op zoek naar de ideale klant.

Het afstemmen op jouw ideale klant is niet altijd even makkelijk. Maar als je hier goed mee overweg kunt, kan dat jouw praktijk dè boost geven die je nodig hebt om lekker te starten of om je praktijk goed te laten draaien.

Het is dus niet eenvoudig om jouw ideale klant maar even te verzinnen. Hiervoor zul je ook keuzes moeten durven maken. Bijvoorbeeld de keuze WIE wil JIJ als ideale klant?

Ik wil iedereen helpen

Veel mensen durven niet voor een soort klant te kiezen. Ze willen niemand uitsluiten of ze zijn bang dat ze door te kiezen juist mensen wegjagen. Ze  zijn bang dat door te kiezen er juist minder mensen voor hen zullen kiezen.

Niets is echter minder waar. Door te kiezen werkt het juist andersom.

  • Als eerste laat je je expertise beter zien door heel gericht op een bepaald soort klant met specifieke klachten te werken
  • Als je één ding goed kan, kan je waarschijnlijk wel meer heel goed. Zo denken mensen soms
  • Je hebt je zo goed afgestemd op je doelgroep dat de mensen in deze doelgroep ook echt het gevoel hebben dat jij ze begrijpt en dat jij waarschijnlijk dus ook die oplossing kan bieden die zij zo zoeken.
    En dus kan het zijn dat jij uit een veel groter gebied dan je gedacht had, de mensen naar jou toe weet te trekken. Een soort locale beroemdheid zou je kunnen zeggen.
  • En, je hoeft geen nee te zeggen tegen klanten die niet persé voor jouw expertise komen maar die wel door jou geholpen willen worden.

Ik heb regelmatig het meegemaakt dat mensen toch voor jou kiezen. Ze worden dan getriggerd door andere zaken, bijvoorbeeld door jouw kundigheid of visie op bepaalde zaken

  • Als je geen specieke focus kiest, kan de bezoeker zich moeilijker jou voorstellen als dé therapeut waar hij moet zijn. Het raakt allemaal wel maar net niet. De stimulans om de stap te maken voor jóu te kiezen hapert. Komt hij iemand anders tegen dan kan hij zomaar switchen en net in het voordeel van de ander uitvallen. De meer oppervlakkige en toevallige redenen gaan meer de hoofdrol spelen. Echt kiezen voor jou is aarzelender en echt gaan voor de therapie is ook moeizamer.

Dus toch kiezen voor jouw ideale cliënt/klant?

Jouw ideale klant

Jouw meest ideale klant heeft natuurlijk ook ideale eigenschappen. Er zijn altijd cliënten waarmee je makkelijker samenwerkt, bij wie je ogenschijnlijk zonder moeite meer en beter resultaat weet te  boeken, van wie je precies de goede informatie krijgt, die ook precies op de goede manier de therapie oppakt en waarbij jij óók nog energie overhoudt als je bezig bent. Het is werkelijk ideaal!

Dat lijkt allemaal aan de cliënt te liggen maar het ligt vooral aan jullie communicatie en hoe en wie JIJ bent. Er zijn gewoon mensen die beter bij jou passen en met wie jij een betere click hebt.

En zoals je dat met mensen kunt hebben, kun je dat ook met bepaalde klachten en problemen hebben. Het een ligt jou beter dan het ander. En daarom, verspil geen aandacht aan degenen met wie je niets hebt, maar richt je op degenen met wie je de click wèl hebt. Met hen zul je ook de meeste en beste resultaten bereiken!

Dus wat voor soort mens zoek jij? Denk hierbij aan:

  • Leeftijd
  • Gender
  • Wat voor soort werk hij/zij doet of welke studie hij/zij volgt
  • Uit wat voor soort gezin hij komt en in welk soort samenlevingsvorm hij nu zit
  • Welke opleiding is er genoten?

En wat kun je vertellen over zijn of haar behoeftes?

  • Waar heeft hij behoefte aan? Wat heeft hij nodig?
  • Wat zijn essentiële zaken die belangrijk zijn?
  • Je kunt hierbij ook denken aan normen en waarden
  • Wat heeft gespeeld in zijn leven wat hem ge- of vervormd heeft?
  • Wat zijn z’n triggers en valkuilen? Zijn zwakke plekken?
  • Hoe zit hij in zijn energie? Hoe was dat vroeger en hoe is dat nu?
  • Wat zijn z’n voorkeuren en afkeuren?
  • Welke problemen komt hij tegen? En ga hier helemaal los. Ontdek zoveel mogelijk de zaken waar hij tegenaan loopt of zich in vastloopt.
  • En wat zijn z’n klachten hierbij? Waar heeft hij last van?

Leef je zo goed als je kunt je in in je cliënt! Deze wil je in je praktijk hebben als klant!

En nu maken we het persoonlijk

Maak nu de cliënt levend, geef hem of haar een naam, een bepaalde situatie, een klachtenpatroon. Kortom, verwerk het bovenstaande tot één bepaald soort mens, jouw ideale klant!

Heb je iemand voor ogen die hier zo op het oog helemaal aan voldoet? Iemand uit je vriendenkring, je werk, je familie of iemand die je kent van de TV?

Of anders stel jij hem helemaal zelf samen. Stel het je zo voor dat deze persoon voor jou gaat leven.

Groot voordeel: als je je ideale klant zo helder voor het oog kan krijgen, kun je hem of haar ook voelen, kun jij je ook helemaal inleven. En met dit voor ogen, kun je ook veel beter de teksten schrijven die helemaal op jouw ideale klant slaan.

Deze persoonlijke klant staat nu representatief voor jouw doelgroep.

Opdracht

Schrijf nu een tekst die bedoeld is voor op je homepage en die jouw potentiële klant ook als eerste leest. Het moet een tekst zijn die jouw doelgroep op het lijf geschreven staat, die direct deze groep zal triggeren en aanspreken als klant.

In eerste instantie gaat het nu om het inleven en van daaruit het schrijven. Ga uit van een tekst van plusminus 500 woorden.
In de volgende fase ga je oefenen en leren schrijven naar jouw doelgroep toe. Zie ook
En in de laatste fase gaan we ook de vindbaarheid en andere Search Engine tools meenemen (SEO, Search Engine Optimalisation, Zoekmachine optimalisatie).

Realiseer je dat schrijven schrappen betekent. De eerste tekst is prima maar elke keer weer verbeteren en aanpassen maken de tekst alleen maar scherper, duidelijker.
Ga gewoon aan de slag en merk dat het iedere keer weer beter gaat.

.

Artificial Intelligence (AI)

Als je gebruik wilt maken van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, zorg dan dat jouw opdracht zo helder en duidelijk mogelijk is. Pas zo nodig elke keer je opdracht aan tot je het resultaat hebt wat je wilt.