B1.5 Oefening in klantgericht schrijven
-> mijn ideale klant

We gaan weer een stapje verder. Tot nu toe heb je dit gedaan:

    • Je bent bezig geweest met jouw ideale klant en hebt hier een beeld van opgebouwd. Je weet dus nu voor wie je gaat schrijven. Zie B1.3 en B1.4.
    • Je hebt geoefend in klantgericht denken, waarbij  je niet kenmerken gaat opsommen maar jouw kenmerken gaat vertalen in voordelen voor je klant. Zie B2.5
    • Je weet hoe je een perfecte pitch opbouwt, zie D2.8

Opdracht

Schrijf nu een tekst die bedoeld is voor op je homepage en die jouw potentiële klant ook als eerste leest. Deze tekst staat dus vooraan en bovenaan je website. Het moet een tekst zijn die jouw doelgroep op het lijf geschreven is, die direct deze groep zal triggeren en aanspreken als klant.

Vraag je als eerste af: wat is mijn boodschap? Wat wil ik overbrengen? Houd rekening met zijn voorkeuren/afkeuren, zijn klachten/problemen en zijn doel.

Lees B1.3, mijn meest ideale klant, maar lees ook op de website nog eens B2.5, klantgericht denken. D1.5, klantgericht schrijven, gaat hier ook in het kort over. Beschrijf verwachtingen en mogelijkheden en voorkom dat je kenmerken van jou of je praktijk gaat benoemen. Nogmaals: houd altijd in je achterhoofd, wat is mijn boodschap?
Ook op D2.8, Een perfecte pitch staan nog een aantal interessante ideeën.

Toetsen aan proefpersonen

Laat je tekst lezen door tenminste 3 personen:

  1. Eerst een (mede)student
  2. Daarna iemand uit je netwerk
  3. En als laatste iemand die (zo goed mogelijk) zou passen in jouw potentiële doelgroep

Schrijf bij elke persoon op wat voor feedback je gekregen hebt en hoe je deze feedback verwerkt hebt in je tekst.
Na elke feedback laat je de volgende persoon jouw aangepaste tekst lezen. De derde persoon krijgt dus de  tekst te lezen die al 2x is bijgewerkt. En verwerk dan ook de feedback van deze derde persoon weer in je tekst.

Neem deze tekst en de vorige versies en feedback uitgeprint mee naar het aanstaande lesmoment op 3 februari.
Heb je deze hele procedure goed doorlopen en kun je dat ook laten zien in de les op 3 februari dan kan ik hem afvinken als een van de 3 opdrachten die je moet inleveren. Dit is trouwens een verplichte opdracht voor dit jaar.

In eerste instantie gaat het nu om het inleven en van daaruit het schrijven. Ga uit van een tekst van plusminus 500 woorden.
In de volgende fase gaan we ook de vindbaarheid en andere Search Engine tools meenemen (SEO, Search Engine Optimalisation, Zoekmachine optimalisatie).
In de les van 3 februari gaan we hier verder op door met het oefenen en leren schrijven naar een doelgroep toe.

Realiseer je dat schrijven schrappen betekent. De eerste tekst is prima maar elke keer weer verbeteren en aanpassen maken de tekst alleen maar scherper, duidelijker!
Ga gewoon aan de slag en merk dat het iedere keer weer beter gaat.

Artificial Intelligence (AI)

Als je gebruik wilt maken van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, zorg dan dat jouw opdracht zo helder en duidelijk mogelijk is. Pas zo nodig elke keer je opdracht aan tot je het resultaat hebt wat je wilt.

Microsoft Edge biedt bijvoorbeeld als browser zo’n mogelijkheid.